Clinical analysis and parasite genetic diversity in human immunodeficiency virus/Chagas' disease coinfections in Brazil.

L Perez-RamirezCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by L Perez-Ramirez in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
C BarnabéCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by C Barnabé in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
A M SartoriCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by A M Sartori in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
M S FerreiraCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by M S Ferreira in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
J E TolezanoCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by J E Tolezano in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
E V NunesCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by E V Nunes in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
M K BurgarelliCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by M K Burgarelli in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
A C SilvaCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by A C Silva in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
M A Shikanai-YasudaCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by M A Shikanai-Yasuda in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
J N LimaCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by J N Lima in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
A M Da-CruzCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by A M Da-Cruz in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
O C OliveiraCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by O C Oliveira in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
C GuilhermeCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by C Guilherme in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
,
B BastrentaCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by B Bastrenta in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
, and
M TibayrencCentre d'Etudes sur le Polymorphismes des Microorganismes, Unite Mixte de Recherche, Centre National de la Recherche Scientifique/Institut Français de Recherche Scientifique pour le Développement en Coopération, Montpellier, France.

Search for other papers by M Tibayrenc in
Current site
Google Scholar
PubMed
Close
Restricted access

To evaluate the possible role of parasitemia on Chagas' disease reactivation in Chagas' disease/human immunodeficiency virus (HIV) coinfection cases and the impact of HIV coinfection on Trypanosoma cruzi genetic diversity, 71 patients with Chagas' disease (34 HIV+ and 37 HIV-) were surveyed. Moreover, 92 T. cruzi stocks from 47 chronic chagasic patients (29 HIV+ and 18 HIV-) were isolated and analyzed by multilocus enzyme electrophoresis and a random amplified polymorphic DNA procedure. High parasitemia appeared to play a major role in cases of Chagas' disease reactivation. In HIV+ patients, the genetic diversity and population structure (clonality) of T. cruzi was similar to that previously observed in HIV- patients, which indicates that immunodepression does not modify drastically genotype repartition of the parasite. There was no apparent association between given T. cruzi genotypes and specific clinical forms of Chagas' disease/HIV associations.

Save